The critical dialogue in basic education: comparation and contrast between the rural, semi-urban and urban contexts
Abstract
This is an essay about the relevance of critical dialogue in basic education, focusing on the rural, semi-urban and urban contexts from the State of Chiapas. The objective is to analyze how the specific traits from each environment have an impact on the development of students’ critical skills. The method consists on the review of literature and the regard of factors as resources, cultural diversity and access to technology. The results reveal distinctive patterns in each context, highlighting the strengths and challenges. The conclusion stresses the need for pedagogic strategies adapted to the particularities of each environment in order to encourage an effective critical dialogue.References
Bordes Solana, M. (2011). Las trampas de circe: falacias lógicas y argumentación informal. Cátedra
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press
Carrera, B., y Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44
Chávez, J.M. (2013). La zona de desarrollo próximo como teoría de la enseñanza, el aprendizaje, evaluación dinámica y la intervención psicopedagógica. Revista Digital EOS Perú, 2(2), 95-112
Cisternas Casabonne, C., y Droguett, Z. (2014). La relación entre lenguaje, desarrollo y aprendizaje desde la teoría sociohistórica de Vygotsky. Trabajo de investigación. https://www.aacademica.org/ccisternascasabonne/3
Consejería Jurídica del Gobernador. (2023). Ley de educación del estado libre y soberano de Chiapas. Periódico Oficial Nº 278, Tomo III, Decreto Nº 178. Gobierno de Chiapas
Consejo Nacional de la Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2020). Informe de pobreza y evaluación 2020: Chiapas. CONEVAL
Corral Ruso, R. (2001). El concepto de zona de desarrollo próximo: una interpretación. Revista Cubana de Psicología. 18(1), 72-76
Dewey, J. (2014). Naturaleza humana y conducta. FCE
Hessen, J. (2008). Teoría del conocimiento. Época
Martín Sanchez, F. (2020). La agresividad humana y sus interpretaciones. La Albolafia: Revista de Humanidades y Cultura, (20) 427-441
Millenson, J. R. (1979). Principios de análisis conductual. Trillas
Moll, L.C. (s.f.). La Zona de Desarrollo Próximo de Vygotski: Una reconsideración de sus
Pacheco Méndez, T. (2010). La problemática del Sistema educativo en Chiapas. L'Ordinaire des Amériques, (213), 199-211
Ruiz Rincón, D. L., Domínguez Pérez, G. P., Roblero Balbuena, A. K., y González Rivas, F. J. (2023). Formación bioética para infancias. Para una propuesta didáctica basada en un modelo de discusión crítica. CMIU 15ª Edición. UNACH
Solovieva, J. y Quintanar, L. (2020). Vigotsky’s concept of social situation of development for assessment of development. Actual Problems of Cultural-Historical Psychology. The First International Symposium on Cultural-Historical Psychology (pp. 91-105). МИНИСТЕРСТВО ПРОСВЕЩЕНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
Van Eemeren, F. y Grootendorst, R. (2012). Una teoría sistemática de la argumentación. Biblos
Once the text is accepted for publication in Quadripartita Ratio, the authors must sign two legal documents: the License of Use and the Declaration of Authorship.
With the License of Use, the authors agree to the publication and diffusion of their work (integration in databases, diffusion in our social media, possible reeditions, etc.). However, it authorizes the download, reproduction and distribution of all published content, as long as the content is not modified and the source is indicated (name of the journal, volume, number, pages and electronic address of the document).
With the Declaration of Authorship, the authors manifest that the work is theirs, original and unpublished.